Päivittäisessä elämässäsi kohtaat silloin tällöin iloisia yllätyksiä; juuri kun ajattelit, että asiat ovat huonosti.
Sanotaan vaikka, että ostit lapsellesi polkupyörän. Koko ei olekaan oikea, mutta voit helposti vaihtaa sen oikeaan. Uusi sohva ei mahdu olohuoneeseesi, tai autosi vika ei korjaantunut ensimmäisellä korjaamokäynnillä. Voit huoleti kääntyä palveluntarjoajan puoleen, ja he sitoutuvat korjaamaan tilanteen. Hieno juttu sinulle asiakkaana ja kovin pieni vaiva palveluntarjoajalle. Nämä arkiset virheet vain joskus osuvat omalle kohdalle, mutta palveluntarjoajan ansiosta sinä säästit niiden korjaamisessa aikaa ja vaivaa.
Näinhän se usein on kuluttajakaupassa. Mutta entä jos tämä tapahtuisikin yritysmaailmassa? Katsotaaanpa esimerkki.
Rohkea liitososatoimittaja korjaa virheet – muutkin kuin omansa
Olipa kerran tarkan budjetin hanke ja elementtivalmistaja, joka tilasi liitososia työmaalle hyvissä ajoin varmistaakseen, että pilarien valu ei ainakaan myöhästyisi.
Onnellisesti rekkalastillinen liitososia saapui työmaalle, ja sen jälkeen tulivat lopulliset rakennesuunnitelmat. Pilarimaiset elementtiosat olivatkin kaltevia ja huomattavasti sirompia kuin alunperin oli suunniteltu. Elementtivalmistaja lähes repi hiuksia päästään. Mitäs nyt?
Hänpä päätti soittaa liitososatoimittajalle – nimeltään Peikko – ja selittää tilanteen. Mitä luulet, että tapahtui seuraavaksi? Liitososatoimittaja ymmärsi tilanteen ja ehdotti seuraavaa: elementtivalmistaja palauttaisi tilatut ja jo toimitetut osat, ja heille toimitettaisiin sen sijaan uudet, päivitetyn rakennesuunnitelman mukaiset osat. Niinpä elementtivalmistaja lastasi vakioliitokset rekkaan ja lähetti Peikon tekniseen tukeen uudet piirustukset. Peikko suunnitteli sopivat liitokset ja nämä räätälöidyt osat toimitettiin elementtivalmistajalle. Loppujen lopulta elementtivalmistaja pysyi hankeaikataulussa viiveen ollessa vain hyvin pieni, ja rakennusliike kompensoi uuden rakennesuunnitelman ja räätälöityjen osien aiheuttamat lisäkustannukset. Itse asiassa, myös rakennusliikkeelle aiheutui säästöä sillä he eivät joutuneet kuluttamaan aikaansa uuden rakennesuunnitelman parissa ja hankekehittäjän kanssa neuvotellessa.
Yritysasiakkaan elämä voi olla aivan yhtä sujuvaa kuin kuluttaja-asiakkaankin, jos vain valitset hankkeeseesi oikeat yhteistyökumppanit; ne, joilla on osaamista ja halua auttaa kun kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan.
Me Peikolla otamme täyden vastuun työstämme ja ratkaisuistamme – ja haluamme hankkeesi onnistuvan tapahtui mitä tapahtui. Maailma tarvitsee joustavia edelläkävijöitä.