Mitä QEHS-tiimi Peikolla tekee?
QEHS-organisaatio vastaa laatu-, ympäristö- ja työturvallisuusasioista. Käytännön toimenpiteet kattavat kaiken suuremmista työturvallisuuden parannusprojekteista aina päivittäisten ilmoitusten käsittelyyn.
Asiakaskokemuksen parantamisessa olennaisia asioita ovat myös laadunvarmistus ja tuotehyväksynnät, sekä niihin liittyvät, kolmannen osapuolen auditoinnit. Hyväksynnät varmistavat tuotteiden laadun, turvallisuuden ja soveltuvuuden käyttötarkoitukseensa. Mittauksilla ja testauksilla varmistamme, että Peikon tuotteet täyttävät asiakkaan odotukset ja vaatimukset.
Tiimimme myös käsittelee reklamaatiot nopeasti ja tehokkaasti. On tärkeää ymmärtää asiakkaan tarpeet poikkeustilanteissa, mikä edesauttaa luomaan positiivisen ja kestävän suhteen Peikkoon luotettavana yhteistyökumppanina.
Ympäristöasioissa varaudumme ennakoivasti tuleviin lakimuutoksiin. Peikko on sitoutunut vähentämään ympäristövaikutuksiaan ja noudattamaan kestäviä toimintatapoja vastuullisuusperiaatteiden mukaisesti. Autamme asiakkaitamme vastaamaan rakennusalan vaatimuksiin esimerkiksi ympäristöselosteiden (EPD) kautta, mikä on yksi keino pienentää rakennusten hiilijalanjälkeä.
Miten kehitätte näkemyksellisyyttä muuttuvassa toimintaympäristössä?
Seuraamme tarkasti mitä maailmassa tapahtuu ja huomioimme toiminnassamme muuttuvan lainsäädännön sekä EU-direktiivien uudet vaatimukset (CBAM, CSRD ym). Pyrimme varmistamaan positiivisen asiakaskokemuksen uusien, ympäristöystävällisempien tuotteiden ja toimintatapojemme kautta.
Tiimimme työskentelee usein "kulissien takana" ja meidän roolimme onkin tukea ja kouluttaa Peikon muita tiimejä, kuten myyntiä ja tuotantoa. Olemme järjestäneet henkilöstöllemme vastuullisuuskoulutusta useista eri teemoista ja sisäinen webinaarisarjamme jatkuu tänäkin vuonna.
Kannustamme myös henkilöstöä tekemään huomioita ja aloitteita mm. turvallisuuteen, tehokkuuteen ja ympäristöön liittyen. Jatkuva parantaminen on yksi Peikon arvoista.
Millä tavalla megatrendit vaikuttavat työhönne?
Vastuullisuuden kriteerit kiristyvät koko ajan, ja asiakkaat tarvitsevat yhä tarkempaa ja luotettavampaa tietoa Peikon tuotteiden ympäristövaikutuksista. Julkaisimme vuonna 2023 hiilineutraaliuden tiekartan, jonka tavoitteet ja toimenpiteet ulottuvat vuoteen 2035 asti.
Tavoittelemme toimenpiteillä merkittäviä vähennyksiä tuotteidemme hiilijalanjälkeen mm. käytettyjen materiaalien, logistiikan ja oman tuotantomme osalta. Ympäristöystävällisempien kierrätysterästen käyttö Peikon tuotteissa hyödyttää myös asiakkaita, sillä vähähiilisemmillä tuotteilla on positiivinen vaikutus rakennusten BREEAM- ja LEED-sertifikaatteja haettaessa.
Mitä olette tehneet asiakaskokemuksen parantamiseksi?
Viimeisen vuoden aikana olemme kehittäneet reklamaatioprosessia sujuvammaksi ja asiakastarpeet paremmin huomioon ottavaksi. Varmistamme välittömillä toimenpiteillä, että asiakas ei kärsi ylimääräistä vahinkoa ja että ongelma saadaan nopeasti rajattua. Toiminnan jatkuvalla kehittämisellä sekä poikkeamien juurisyyanalyysin jälkeisillä, korjaavilla toimenpiteillä varmistamme lisäksi sen, ettei sama ongelma toistu uudestaan.
Olemme niin ikään pohtineet toimenpiteitä, joilla pystymme edelleen pienentämään tuotteiden hiilijalanjälkeä. EPD eli ympäristöseloste on lopulta se dokumentti, joka todentaa tiedon hiilijalanjäljestä luotettavasti asiakkaalle. Tämä prosessi on meillä parhaillaan käynnissä.
Aiemmin mainitsemani koulutukset ovat perehdyttäneet peikkolaiset vähähiilisyysasioihin. Sen lisäksi järjestämme säännöllisesti eri henkilöstöryhmille koulutuksia ja infotilaisuuksia vastuullisuus- ja turvallisuusasioihin liittyen.
Lue myös:
Tieteen ja talouden kortteli, Lyyra, edustaa huippuluokan vihreää rakentamista
Peikko Technology Center kehittää tuotantoteknologiaa Peikon tehtaille
Peikko siirtyy vähähiilisempien DELTABEAM® Green -palkkien toimituksiin osana vastuullisuusohjelmaa