Minkälainen rooli toimitusketjulla on Peikon asiakaskokemuksen muodostumisessa?
Toimitusketjulla on merkittävä rooli Peikon asiakaskokemuksen muodostumisessa. Asiakkaat aikatauluttavat omat toimintonsa meiltä vahvistetun toimitusajan perusteella, joten koko toimitusketjun on oltava sekä tietoinen että sitoutunut luvattuihin aikatauluihin. Lisäksi toimitusketjun on toimittava saumattomasti aina tuotannonsuunnittelusta toimitukseen asti.
Hyvän suunnittelun avulla voidaan vähentää ketjussa esiintyvää hukkaa, koska asiakas ei ole valmis siitä maksamaan. Toki vastuullisena yrityksenä pyrimme pitämään hukan mahdollisimman pienenä.
Mitä kaikkea tiimin vastuulle kuuluu?
Tiimimme vastuulle kuuluu monia tehtäviä. Seuraamme päivittäin toimitusten tilannetta ja huolehdimme yhdessä tuotannon kanssa, että tuotantotilaukset valmistuvat ja lähtevät ajallaan. Vastaamme tuotannon karkea- ja hienokuormituksesta, eli määrittelemme, mitkä työt käynnistyvät seuraavaksi kullakin työpisteellä. Lisäksi arvioimme, kuinka paljon työpisteille kertyy kuormaa seuraavien viikkojen aikana suunniteltu kapasiteetti huomioiden.
Huolehdimme myös saapuvan ja lähtevän tavaran keräilystä, lähetyksistä ja kuljetuksista. Vastaamme niin ikään erikoistuotteiden tuotannonsuunnittelusta: määrittelemme, miten jokin tuote valmistetaan, mihin kuormituspaikkoihin se ohjataan, ja kuinka kauan sen valmistaminen vie aikaa. Lisäksi vastaamme asiakkaiden kyselyihin toimitusajan osalta ja arvioimme pitkän aikavälin kysyntäennustetta yhdessä myynnin kanssa.
Miten varmistatte tarvittavan osaamisen parhaan asiakaskokemuksen tuottamiseksi?
Toiminnanohjausjärjestelmän monipuolinen osaaminen on ehdottomasti avainasemassa. Tarvitsemme myös tuotantoteknistä ymmärrystä käytössä olevien koneiden ja menetelmien osalta, koska tuotteet pitää valmistaa mahdollisimman tehokkaasti. Meidän tulee myös ymmärtää asiakkaan tarpeet ja odotukset sekä kyetä viestimään aktiivisesti eri puolille organisaatiota.
Käymme säännöllisesti läpi henkilökohtaisissa keskusteluissa henkilöstömme osaamista ja kartoitamme, onko osaaminen ajan tasalla suhteessa tarpeisiin ja minkälaisia koulutustarpeita ilmenee. Pyrimme luomaan avoimen ilmapiirin, jossa asioista kannustetaan keskustelemaan avoimesti, ja työn odotukset pidetään mahdollisimman selkeinä. Sillä tavoin saamme luotua työympäristön, jossa kaikki tietävät mitä heiltä odotetaan ja minkälaisiin asioihin meidän on keskityttävä juuri nyt.
Minkälaiset ilmiöt vaikuttavat eniten toimitusketjun toimintaan?
Maailman kriisit, kuten Ukrainan sota, Suezin kanavan tilanne ja koronapandemia, näkyvät raaka-aineen ja kuljetusten hinnoissa ja saatavuudessa lähes välittömästi. Se luo tiettyjä lisähaasteita toimitusketjun hallintaan.
Globaalina toimijana Peikolla on tehdasverkostoa eri maissa, mikä helpottaa tuotantokuorman hallintaa ja lisää joustavuutta. Kohtuulliset etäisyydet Euroopan tehtaillamme auttavat kapasiteetin hallinnassa.
Suomessa rakentaminen painottuu kesäaikaan, joten silloin kysyntä on luonnollisesti suurempaa. Varaudumme tähän varastopuskureilla talven ja kevään aikana, koska kesällä myös kesälomakauden vuoksi vakituista henkilöstöä on vähemmän paikalla valmistamassa tuotteita. Rakentaminen on kiivaampaa etenkin pk-seudulla, jonne toimitamme tavaraa normaalin logistiikan lisäksi myös Peikko-autoilla, nopeasti ja joustavasti suoraan työmaille.
Mitä konkreettisia tekoja olette tehneet toimialan parhaan asiakaskokemuksen edistämiseksi?
Kuuntelemme asiakastarpeita ja muutamme tuotesaatavuutta varastoissa ennusteiden mukaan. Olemme muuttaneet päivittäisjohtamiskäytänteitämme siten, että tunnistamme tilauskannan tilanteen aiempaa paremmin, jolloin saamme viestittyä mahdolliset myöhästymisen asiakkaille mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Lisäksi olemme parantaneet valittujen tuoteryhmien läpimenoaikoja joustavamman tuotannon avulla, jotta kykenemme vastaamaan asiakkaan toiveisiin tärkeimmissä tuoteryhmissä.
LUE MYÖS:
Tekninen asiakaspalvelu suunnittelijoiden ja rakentajien tukena
Kunnossapidon rooli tuotelaadun ja toimitusvarmuuden taustalla
Tuotekehityksen merkitys asiakaskokemuksen muodostumisessa