Asiakaskokemuksen rakennuspalikat: Peikon tehdasverkosto joustaa asiakkaiden tarpeiden mukaan

Kirjoittaja Jan Halinen

September, 10, 2024

Peikolla on tehtaita maailmanlaajuisesti 12 maassa ja Lahdessa tuotanto toimii seitsemässä tehdasyksikössä.

Minkälainen Peikon tehdasverkosto on ja miten asiakkaat siitä hyötyvät?

Asiakkaat hyötyvät Peikon laajasta tehdasverkostosta siten, että pystymme reagoimaan joustavasti muuttuviin tilanteisiin. Tuotantomme jakautuu karkeasti liitososiin, DELTABEAM®-liittopalkkeihin sekä lanka-pulttituotteisiin, joihin kuuluvat esimerkiksi tuulivoimaloiden perustusratkaisut.

Lisäksi tuotevalikoimamme on erittäin laaja, kun laitteistoja ja osaamista on useissa eri tehtaissa. Vakiotuotteiden lisäksi palvelemme asiakkaitamme täysin räätälöidyillä ratkaisuilla, ja nekin toimitamme ripeällä aikataululla.

Peikon tuotanto asiakaskokemus

Mitä asiakkaat odottavat Peikon tuotannolta ja miten varmistatte, että odotukset täytetään tai jopa ylitetään?

Asiakkaat odottavat meiltä laadukkaita tuotteita luvatulla toimitusajalla. Jokainen tuotannossa työskentelevä tekee päivittäin parhaansa sen eteen, että tuotteet lähtevät asiakkaille korkealaatuisina ja toimitusvahvistuksen mukaisesti.

Olemme järjestäneet koko henkilöstölle koulutusta asiakaskokemuksesta ja kirkastaneet oman työroolin merkitystä siihen liittyen. Asiakastyytyväisyyttä mittaavia tekijöitä on myös sisällytetty jokaisen osastomme kannustinjärjestelmiin.

Seuraamme asiakasodotusten toteutumista ennakoivasti tuotannon päivittäisissä tiimipalavereissa. Viestimme lisäksi asiakaskokemusta kuvaavaa, reaaliaikaista tilannetietoa tuotannon henkilöstölle erilaisissa palavereissa sekä tehtaiden infonäytöillä.

Peikon tehdas ja tiimityö

Minkälaista osaamista tuotannossa vaaditaan ja miten huolehditte siitä, että näkemyksellisyys kehittyy?

Tuotannossa vaadittava osaaminen määrittyy pitkälti tehtäväkohtaisesti. Peikon tuotannossa yksi ydinosaamisemme on hitsaus, ja siihen edellytetään kyseisen osaamisalan osaamista ja kokemusta.

Hitsaaja Peikon tuotannossa


Työnjohdollisissa tehtävissä puolestaan edellytetään hyviä esihenkilötaitoja ja organisointikykyä sekä aktiivista otetta. Peikon tuotannossa kannustamme henkilöstöämme kouluttautumaan ja pyrimme lisäämään moniosaamista. Kiinnitämme huomiota myös kannustavaan johtamiseen sekä jatkuvaan parantamiseen.

Peikko tuotanto esihenkilötyö ja palautteenanto

Minkälaisia konkreettisia tekoja olette tehneet asiakaskokemuksen parantamiseksi?

Motivaatiolla on suuri merkitys yksilön kehittämiseen ja sitä kautta asiakaskokemukseen. Olemme järjestäneet koko henkilöstölle koulutuksia parantaaksemme tuotetuntemusta sekä ymmärtäksemme asiakkaita paremmin.

Kun asiakkaiden odotukset tuotelaatuun, turvallisuuteen ja toimitusvarmuuteen liittyen ovat jokaiselle selviä, kasvattaa se sisäistä motivaatiota. Onnistunut asiakaskokemus näkyy myös henkilöstön palkitsemisessa, sillä sujuva tuotanto ja erinomainen toimitustäsmällisyys ovat yksi kannustinmittarimme.

Peikon toimitusvarmuus tuotannon rooli asiakaskokemuksessa

Minkälaista palautetta asiakkaat teille antavat?

Peikon tuotannossa käy viikottain asiakkaita ja yhteistyökumppaneita vierailuilla. Tyypillisesti alkubriefin yhteydessä rohkaisemme vierailijoita tarkkailemaan toimintaamme ja antamaan meille parannusehdotuksia.

Saamme lähes poikkeuksetta positiivista palautetta työergonomiasta, siisteydestä sekä poikkeuksellisen hyvästä valaistuksesta. Edellä mainittujen asioiden parantuminen onkin edellyttänyt määrätietoista kehittämistyötä jo 2000-luvun alusta ja niillä on iso merkitys työssä viihtyvyteen. 

Peikko tehdas Lahdessa


LUE LISÄÄ:
Tekninen asiakaspalvelu asiakkaiden tukena jo suunnitteluvaiheessa
Kunnossapidon rooli tuotelaadun ja toimitusvamuuden taustalla
Peikko Technology Center kehittää tuotantoteknologiaa Peikon tehtaille

Share
Takaisin artikkeleihin