Asiakaskokemuksen rakennuspalikat: suunnittelijayhteistyö perustuu asiantuntevaan palveluun ja kykyyn ymmärtää asiakkaiden tarpeita

May, 27, 2024

Rakentaminen ja projektien onnistuminen perustuu hyvään suunnitteluun ja sujuvaan yhteistyöhön. Peikko auttaa suunnittelijoita monella eri tavalla.

Miten Peikko palvelee rakennesuunnittelijoita ja arkkitehtejä?

Rakennesuunnittelijat ja arkkitehdit ovat Peikolle tärkeä asiakasryhmä. Suunnittelijoilla on merkittävä vaikutusvalta siihen, mitä ratkaisuja ja tuotteita hankkeissa käytetään, ja pyrimme palvelemaan heitä mahdollisimman hyvin. Näen, että suunnittelijoille tarjoamamme apu voidaan luokitella tuotteisiin, suunnitteluohjeisiin ja -työkaluihin, sekä asiakaspalveluun.

Peikon liiketoiminnan ytimessä ovat laadukkaat tuotteet. Suunnittelijoille tulee tarjota turvallisia ratkaisuja, jotka ovat tarkoituksenmukaisia ja koko rakentamisen arvoketjua tukevia. Esimerkiksi liitososien tulee olla helppoja määrittää suunnitelmiin, helppoja asentaa elementtitehtaalla ja edelleen helppoja käyttää työmaalla.

peikon tuotteet rakentamiseen on helppo suunnitella ja käyttää

Pyrimme siihen, että suunnitteluohjeet ovat riittävän kattavia ja selkeälukuisia ja että tarjoamme alan parhaat mitoitus-, piirustus- ja mallinnustyökalut asiakkaiden käyttöön. Mikäli asiakas tarvitsee apua ohjeiden tulkinnassa tai suunnittelussa tulee vastaan tapaus, jota ohjeissa ei ole määritetty tai mitoitustyökalu ei osaa laskea, autamme suunnittelijoita teknisen tuen kautta.

Minkälainen rooli sinulla on asiakaskokemuksen muodostumisessa?

Suunnittelijayhteistyöstä vastaavana henkilönä minulla on melko näkyvä rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa niin kuin kaikilla muillakin asiakasrajapinnassa työskentelevillä. Jokainen tapaaminen, pidetty koulutus ja lähetetty viesti vaikuttavat asiakaskokemukseen. Pyrinkin hoitamaan oman tonttini mahdollisimman hyvin.

Lisäksi haluan tuoda näkyväksi myös niiden työtä, jotka työskentelevät vain harvoin suorassa asiakasrajapinnassa. Esimerkiksi tuote- ja ohjelmistokehityksen porukka ansaitsee tunnustusta ja onkin mukava kertoa asiakkaille osaamisesta uuden tuotteen tai ohjelmiston kehityksen takana.

Peikon palvelut rakennesuunnittelijoille

Mistä hyvä asiakaskokemus muodostuu?

Uskon, että suunnittelijoille muodostuva asiakaskokemus muodostuu hyvin pitkälti ihan arkisista asioista. Kuinka olemme tavoitettavissa ja kuinka nopeasti vastaamme kysymyksiin? Miten suhtaudumme suunnittelijoiden esittämiin haasteisiin ja pystymmekö tuottamaan lisäarvoa omalla osaamisellamme? Toimivatko suunnittelutyökalut ilman bugeja ja nopeuttaako niiden käyttö suunnittelua?

Suunnittelijoita tavattaessa pyrin aina kysymään, miten meidän tuotteet ja palvelut tukevat heidän työtänsä ja selvittämään voisimmeko parantaa jollain osa-alueella. Toivon, että suunnittelijoille jäisi sellainen olo, että heidän toiveisiinsa pyritään aidosti vastaamaan ja esimerkiksi ohjelmien kehitykseen on mahdollista vaikuttaa. Asiakkaita vartenhan näitä juttuja kuitenkin tehdään.

suunnittelijayhteistyö peikolla

Miten megatrendit vaikuttavat suunnittelutyöhön?

Megatrendeistä puhuttaessa suunnittelijakentässä näkyvät voimakkaimmin digitalisaatio ja vastuullisuus. Suunnittelussa osataan hyödyntää entistä paremmin digitalisaation mahdollisuudet esimerkiksi algoritmiavusteisen suunnittelun kautta. Suunnittelukentälle on syntynyt jopa uusi tehtävänimike, Computational Designer. Olen iloinen, että Peikolla ollaan hereillä kehityksen suhteen ja uuden sukupolven Peikko Designereitä suunniteltaessa ohjelmistojen avoimet rajapinnat ja niiden hyödyntäminen on merkittävä kiinnostuksen kohde.

Myös vastuullisuus on tullut alalle ryminällä ja harvassa ovat ne suunnittelutoimistot, joissa trendi ei olisi vaikuttanut tekemiseen. Erityisesti hiilijalanjäljestä ollaan yhä tietoisempia ja tuotteiden EPD-todistuksia kysellään kiihtyvään tahtiin.

Peikon EPDt eli ympäristötuoteselosteet

Vuoden 2025 alussa uudistuva rakennuslaki asettaa uusia vaatimuksia hankkeille ja viimeistään siinä vaiheessa kaikkien tulee olla junassa mukana. Peikolla haasteeseen on vastattu

  • kehittämällä vähähiilisiä tuotteita (mm. DELTABEAM® Green ja PETRA® Green)
  • päivittämällä tuotteiden EPD:itä sekä
  • kouluttamalla henkilöstöä aiheeseen

Vastuullisuuskoulutuksia on ollut webinaarien muodossa useita ja kaikkien peikkolaisten odotettiin osallistuvan näihin. Meillä henkilöstö siis tietää, mitä vastuullisuus rakennusalalla on ja miksi se on tärkeää.

peikon tekninen tuki


LUE MYÖS:
Korkea rakentaminen - uhka vai mahdollisuus
Hybridirakentaminen - kaikki munat samaan koriin?
Peikko Finland julkaisi tiekartan kohti hiilineutraaliutta

Tuomas Harmaala

Liiketoimintapäällikkö, suunnittelijat

Peikko Finland Oy

Share
Takaisin artikkeleihin