Lyyra, Helsinki, Suomi

  • Rakennuksen tyyppi:
  • Toimistorakennukset
Kartta koko ruudulle Sulje

Tieteen ja talouden kortteli, Lyyra, edustaa huippuluokan vihreää rakentamista.

Parhaillaan rakenteilla oleva Lyyra-kortteli nousee Helsingin Kallion kaupunginosan uudeksi maamerkiksi. Hakaniemen metroaseman yläpuolelle nousevaan kortteliin tulee uusia kahviloita, ravintoloita ja palveluita, hotelli, asuntoja sekä yli 7000 m2 toimistotilaa. Lyyra valmistuu vaiheittain vuosina 2023–2024 ja se rakennetaan Peikon DELTABEAM®-liittorungolla.

Ensimmäisessä vaiheessa Lyyraan valmistui toimisto- ja liiketilarakennus samma kun viereen tulevan hotellirakennuksen perustuksia alettiin työstää. Hankkeen päätoteuttaja Haahtela toimii Ylvan nimissä, ja rakennesuunnittelusta vastaa Ramboll Finland Oy. Lyyran arkkitehtejä ovat Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy sekä ARCO Architecture Company.

Peikko vastaa Lyyran teräsrakenteiden, kuten pilarien, DELTABEAM®-liittopalkkien sekä PETRA®-laattakannakkeiden toimituksesta. Lisäksi toimisto- ja liiketilarakennuksen huoltopihalle on toteutettu avointa ja vapaata tilaa poikkeuksellisen jumboristikon avulla. Ainutlaatuinen ristikko painaa yli 30 tonnia, ulottuu yli huoltopihan ja sillä on 22 metrin jänneväli sekä neljän metrin korkeus. Sesiirtää kuormat perustuksille kahdeksan kerroksen korkeudelta.

Lyyran rakennusten julkisivu on näyttävä mutta rakenteellisesti haastava – teräspalkkien varaan rakennetut terävät kärkiulokkeet ovat Lyyran paras tuntomerkki. Toimistorakennuksen ylimmän kerroksen teräsrakenteiset näköalaravintolatila ja kattoterassi haastoivat myös rakennesuunnittelua. Pitkät jännevälit, vinot seinät sekä isot ikkunapinnat vaativat erikoisratkaisuja ja niissä käytetään muun muassa teräskehiä perinteisten ratkaisujen sijaan.

DELTABEAM®-liittorunko hyödyntää käytettävissä olevan tilan kahdella tavalla. Matalien välipohjien ansiosta huonekorkeutta on mahdollista lisätä tai rakentaa useampia kerroksia tiettyyn korkeuteen saakka. Liittopilarit vievät erittäin vähän lattiapinta-alaa, joka muodostuu näin suuremmaksi kuin muilla rakennusmenetelmillä.

Tiiviisti rakennetussa ja vilkkaassa Helsingin keskustassa uudisrakentaminen on yleensäkin haastavaa. Suuret kuljetukset täytyy ajoittaa ruuhka-aikojen ulkopuolelle, eikä ahtaalla työmaalla ole mahdollista varastoida osia pitkäksi aikaa.

”Mitä ahtaammat ja tarkemmat paikat, sitä paremmin tulee suunniteltua koko projektin toteutus,” kuvailee Haahtelan vastaava työnjohtaja Ilkka Venho.

”Toimitusten täsmällisyys, logistiikan merkityksen ymmärtäminen ja työmaan toiveiden huomioiminen ovat olleet avainasemassa hankkeen onnistumisessa. Peikon projektipäälliköt kantavat aidosti huolta hankkeen etenemisestä ja ovat muutostilanteissa ratkaisuhakuisia,” jatkaa Venho.

Vastuullisuus on huomioitu hankkeessa erityisen tarkasti. Lyyran elinkaaren hiilijalanjälki on arvioitu, ja materiaalien hyötykäytölle ja rakennusten jalanjäljen pienentämiselle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Hiilijalanjälkeä pienennetään esimerkiksi käyttämällä biokaasua lämmitysmuotona, etsimällä vaihtoehtoisia raaka-aineita ja lisäämällä energiatehokkuutta. Katoille tulee aurinkopaneeleja ja viherkattoa.

Lyyran pyrkii saamaan LEED Platinum -sertifikaatin, jonka lisäksi tilat tähtäävät Suomen ympäristöministeriön säätelemään, korkeimpaan A-energialuokkaan. Lyyran työmaa osallistuu Inklusiivinen työmaa -hankkeeseen, joka on yksi OECD:n Business 4 Inclusive Growth -verkoston pilottihankkeista.

Ympäristöystävällisyyttä on myös rakentaa muuntojoustavia tiloja, jolloin rakenteet ovat sujuvasti muokattavissa uusiin käyttötarkoituksiin rakennuksen elinkaaren ajan. DELTABEAM®-liittorungon matala välipohjarakenne mahdollistaa joustavan pohjaratkaisun suunnittelun.

”Hankkeen toiseen vaiheeseen toimitetaan DELTABEAM® Green -palkit, joiden ansiosta kohteen hiilijalanjälkikuorma kevenee entisestään,” kertoo Peikon myyntipäällikkö Esa Hynninen.

”Hanke on sujunut suunnitelmien mukaisesti, ja jopa paremmin kuin odotimme. Suurelta osin tästä voidaan kiittää Haahtelan tarkkaa ohjausta sekä lujaa tietotaitoa. Yksityiskohtainen ja huolellisesti tehty laskenta-aineisto on helpottanut meidän työtämme,” kiittelee Hynninen.

Vastaavasti Peikon toimintaa kehutaan Haahtelan puolelta.

”Tämä on ollut hyvää yhteistyötä. Peikon tiimi vieraili työmaalla ja kutsui meidät puolestamme tutustumaan Peikon tehtaalle Lahteen seuraamaan palkkien valmistusta. Se edisti hanketta aidosti,” toteaa Venho.

Lue lisää down-arrow.png

Peikon projektipäälliköt kantavat aidosti huolta hankkeen etenemisestä ja ovat muutostilanteissa ratkaisuhakuisia.

Ilkka Venho, työnjohtaja

Hankkeen tiedot

Hankkeen koko:
7 000 m2
Hankekehittäjä:
Ylva
Rakennusliike:
Haahtela
Rakennesuunnittelija:
Ramboll Finland
Arkkitehti:
Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit, ARCO Arcitecture Company
Toimitusvuosi:
2022
Valmistumisvuosi:
2024

Toimittamamme ratkaisut

Ota yhteyttä